Et knudepunkt
Stednavnet Ribe dukker første gang op i Ansgars levnedsbeskrivelse,
nedskrevet o. 870, men vi ved, at bebyggelsen da var mere end 150 år
gammel. Mod vest var Ribe naturligt afgrænset af åen, og i første
halvdel af 800-årene blev en 2-3 m bred grøft og en lav vold i en
halvcirkel mod øst anlagt. Det har været en symbolsk markering af, at
indenfor voldene gjaldt byens love, rettigheder og pligter. Nogen forsvarsmæssig betydning havde volden ikke på dette tidspunkt, men i
sidste halvdel af 900-årene blev det tilsyneladende nødvendigt at
befæste Ribe, og bygrøften blev udbygget til en regulær voldgrav.
Ribes placering er ikke tilfældig. Byen ligger præcist dér, hvor den oldgamle vestjyske hovedfærdselsåre på land krydser Ribe Å og Tved Å. Derudover kunne man fra havet sejle op ad åen og helt ind til byen. Ribe ligger på kanten til marsken, men også tilpas langt inde i landet, hvor risikoen for stormflod og oversvømmelse er knap så faretruende.
Rekonstruerede byhuse
Ribe VikingeCenter har rekonstrueret syv byhuse, som er fundet to forskellige steder i Ribe. De tre huse mod nord er tre forskellige udgaver af det samme hus fundet i Tvedgade. De er opført efter samme konstruktion, men med forskellig tagdækning. De fire huse mod syd er fundet øst for banegården i Ribe. Disse huse er placeret nøjagtigt i forhold til hinanden, som de lå i vikingetiden. Tætheden fortæller os, at vi er i et byområde, og derudover er der ikke tegn på, at der var deciderede stalde i husene. Arkæologerne har fundet langt flere rester af håndværksproduktion og importerede genstande i og omkring husene, end man normalt finder i andre vikingelandsbyer. Det indikerer, at der i byen var professionelle håndværkere, der for en stor del kunne ernære sig ved deres håndværk alene.
Når man går en tur gennem Ribe VikingeCenters rekonstruktion af dele af Ribe By år 825, kan man danne sig et billede af, hvorledes hustyper, gadeforløb m.v. så ud dengang. Plankevejene har f.eks. været nødvendige af hensyn til fremkommeligheden, idet det lynhurtigt ellers ville blive et søle med den store trafik, der har været.
Nye brudstykker af historien dukker op hver gang, der i den moderne by graves ud til kældre, rørlægning o.l., men de arkæologiske udgravninger besværliggøres af de nuværende bygninger.